Uitgangspunten
Naast het opvangen van kinderen, vinden wij ook dat wij een bijdrage leveren aan de opvoeding van kinderen. De ontwikkeling van het kind op persoonlijk gebied en in relatie tot anderen is het uitgangspunt van waaruit wij werken.
Het gaat daarbij om de manier waarop een kind zich ontwikkelt en niet om wat het kind moet bereiken.
Een kind kan zich pas ontwikkelen als het zich veilig voelt. Wij zorgen voor veiligheid door vaste pedagogisch medewerkers,
de aanwezigheid van bekende leeftijdsgenoten en een fysiek veilige omgeving.
Respect
Respect voor het individu is daarbij onze basishouding. Wij houden rekening met de individuele ontwikkelingsfases van iedere kind en staan open voor verschillende culturele achtergronden.
Bewegen
Wij vinden het erg belangrijk dat kinderen genoeg beweging krijgen. Daarom bieden wij diverse sportieve activiteiten aan. Sport zorgt voor zelfvertrouwen en heeft een positieve werking op de hersenfuncties. Daarnaast is sporten ook gezond en levert het een bijdrage aan het leren samen spelen. Ook vinden wij het belangrijk dat kinderen leren over dieren en de omgang met dieren.
Verantwoorde voeding
Door samen te koken met de kinderen stimuleren wij een gezonde levensstijl. Wij leren de kinderen bewust en verantwoord eten, door middel van vraagstukken als ‘waar zitten de meeste vitamientjes in?’
Communicatie
Op de groepsruimtes zijn iPads aanwezig waarmee de ouders en pedagogisch medewerkers direct kunnen communiceren met elkaar. Hier kunnen ze ook op zien wat de kinderen hebben gegeten, wat voor activiteiten ze hebben gedaan en worden er leuke foto’s met de ouders gedeeld.
Huiswerkbegeleiding
Door het aanbieden van huiswerkbegeleiding willen wij kinderen helpen in hun ontwikkeling op school. Op deze manier kunnen zij eventuele achterstanden inhalen en groeien in hun kennis.
Observatie
Bij Kinderpaleis Poort worden kinderen regelmatig door de pedagogisch medewerkers geobserveerd. Deze observaties kunnen verschillende doelen dienen. Allereerst zijn er de reguliere observaties, deze worden gebruikt om een dossier over de ontwikkeling van een kind te vormen. Maar soms kan er ook een aanleiding zijn om een kind specifieker te observeren. Bijvoorbeeld als een kind afwijkend gedrag vertoont ten opzichte van de andere kinderen.
Uk & Puk volgsysteem
Door middel van het Uk & Puk volgsysteem volgen wij de ontwikkelingen van een kind in de leeftijd van nul tot vier jaar. Het is een hulpmiddel om gericht naar de ontwikkeling van een kind te kijken. De pedagogisch medewerker kan hierdoor doelbewust bij het niveau van het kind aansluiten.
Gepland en ongepland
Dagelijks worden kinderen gepland en ongepland geobserveerd. Iedere dag beginnen we met bewust een moment te nemen om naar een kind te kijken dat net is gebracht. Hierbij maken we een inschatting van hoe het kind vandaag in zijn vel zit. In combinatie met de informatie van ouders krijgen we zo een beeld van het welbevinden van het kind. Mochten hier opvallende punten uit voortkomen, dan worden deze kort met de collega op de groep besproken.
Individueel of per groep
Gedurende de rest van de dag nemen wij regelmatig een moment om individuele kinderen of een groepje kinderen te observeren, om zo bewust te kijken naar het welbevinden en de ontwikkeling. Als er opvallende dingen zijn, bespreken de aanwezige pedagogisch medewerkers dit kort met elkaar en aan het einde van de dag met de ouders. We bespreken dan of dit gedrag een incident is en of het problemen voor het kind zelf of voor andere kinderen oplevert. We spreken af of we dit in de gaten moeten houden, actie gaan ondernemen en zo ja, welke actie?
Formulieren
Daarnaast maakt Kinderpaleis Poort gebruik van verschillende observatieformulieren. Deze worden twee keer per jaar ingevuld en aan de hand van deze formulieren worden de ouders op gesprek uitgenodigd om de voortgang te bespreken. Zowel de KDV als de BSO werken met deze formulieren, echter verschillen deze van elkaar omdat zij verschillend opgesteld zijn voor de verschillende leeftijdsgroepen.
Voorschoolse educatie
In de peuterplus groep worden de kinderen voorbereid op de basisschool. Dit doen wij door het aanbieden van lesmateriaal wat op de basisschool gegeven wordt. Op de groep wordt gewerkt met thema’s die aansluiten bij de belevingswereld en het dagritme van kinderen. Kinderen worden hierdoor in hun brede ontwikkeling gestimuleerd. Bijvoorbeeld op het gebied van taal, maar denk ook aan vaardigheden als: op je beurt wachten, delen, kleuren herkennen en tellen.
AANVRAAG RONDLEIDING | CONTACT FORMULIER
CONTACT INFO
Minervasingel 5
1363 ZJ Almere Poort
036-7200970
info@kinderpaleis-poort.nl